Denný režim človeka

Denný režim je pre náš organizmus rovnaký každý deň bez toho aby sme museli niečo urobiť. V priebehu dňa teplota tela stúpa až do poobedia, kým nedosiahne svoj vrchol. Následne začne klesať a v druhej polovici noci medzi 3 - 4 hodinou dosiahne svoje dno. Nižšia teplota umožňuje preto hlbší, lepší a zdravší spánok, kým vyššia teplota zvyšuje výkonné funkcie tela.

Denný režim podrobne:

Ráno rastie pulz a teplota tela. Okolo 10. - 11. hodiny sa začne naplno prejavovať naša výkonnosť. Nervový systém zvyšuje výkon až do obeda. Keď dosiahneme náš výkonnostný vrchol dokážeme sa maximálne sústrediť. V čase medzi 13. a 14. hodinou prežíva väčšina z nás skutočný prvý prepad výkonu. Krvný tlak a teplota tela napriek tomu naďalej rastú. Po tomto poklese síl dosiahneme 2. vykonnostný vrchol neskoro poobede. Umožňuje nám to opäť využiť všetku našu energiu naplno. S príchodom večera stúpa množstvo melatonínu v krvi, čo má za následok únavu a pocit vyčerpania. Telo sa pripraví na noc a pomaly sa uvoľní. Produkcia adrenalínu, ktorý nás udržiava bdelých sa postupne znižuje. Po prvých hodinách spánku sa začne do krvi dostávať rastový hormón, ktorý nezapríčiňuje len rast, ale môže aj za hlboký spánok a oddych. S blížiacou sa treťou hodinou dosahuje teplota tela svoj najnižší bod, množstvo melatonínu naopak svoj vrchol. Následne začína stúpať kortizol, ktorý svoj úplný vrchol dosiahne v skorých ranných hodinách. To nás pripraví na koniec noci a následné vstávanie. Kortizol okrem toho tlmí imunitný systém, ktorý v prvej polovici noci pracuje naplno a potláča produkciu rastového hormónu.

Kolobeh sa každodenne opakuje.

Pre obe fázy s vysokým výkonom tela sú charakteristické zvýšený krvný tlak a nízka citlivosť kvôli zvýšenej produkcii endorfínu. Ďalšou zvláštnosťou v našom dennom režime je, že prežívame ľahký úbytok energie pravidelne každé 4 hodiny. Preto sa počas dňa občas cítime unavený. Vieme však proti tomu bojovať napríklad šálkou kávy alebo kockou sladkej čokolády. Oveľa efektívnejšia je však krátka fáza odpočinutia. Väčšinou si stačí na pár minút vyložiť nohy, zavrieť oči a relaxovať. Vďaka relaxačnej pauze sa vieme veľmi rýchlo vrátiť na pôvodnú dennú výkonnostnú úroveň.

+421 (0)52 47 818 47
Navigácia
TOPlist